خلبانی با خوردن پیاز سرخ شده خانگی توانست مانع سقوط هواپیما شود

پیاز سرخ شده خانگی و/یا موسیر تقریباً در تمام کشورهای گرمسیری آفریقا از جمله اتیوپی رشد می‌کنند. پیاز در شرایط بارانی و آبی کشت می‌شود.

در سال 2020/21 در طول فصل بارندگی، 38952.58 هکتار کشت شد و تقریباً 346048.09 تن پیاز با میانگین عملکرد 8.88 تن در هکتار برداشت شد که کمتر از سایر کشورهای تولیدکننده پیاز است.

بهره وری پایین محصولات پیاز در اتیوپی در مقایسه با سایر کشورهایی که در تولید پیاز فعالیت می کنند به دلیل بیماری ها، آفات، عدم وجود ارقام اصلاح شده، استفاده کم از ارقام اصلاح شده پیاز و شیوه های نامناسب کشاورزی توسط کشاورزان است.

کود نیتروژن همچنین مسئول بخش مهمی از آلودگی مربوط به کشاورزی از طریق شستشوی نیترات، تبخیر آمونیاک و انتشار اکسید نیتروژن است. بنابراین، کارایی استفاده از کود باید در نظر گرفته شود.

کوددهی یکی از عوامل موثر در تلاش برای افزایش عملکرد محصول است. گیاهان موسیر برای اینکه بتوانند رشد کنند و تولید بهینه کنند، به مقدار کافی و متعادل نیتروژن، فسفر، پتاسیم و همچنین سایر مواد مغذی نیاز دارند.

پیاز

به طور کلی استفاده از کودهای N، P و K می تواند باعث افزایش رشد و عملکرد پیاز پیاز شود. کودهای معدنی نقش مهمی در رشد و بهره وری گیاه پیاز دارند. بسیاری از محققین گزارش کردند که رشد رویشی گیاهان پیاز و جذب مواد معدنی با افزایش سطح کودهای NPK افزایش یافته است.

نیاز پیاز به مواد مغذی بستگی به محیط یک منطقه خاص یا نوع خاک دارد. کاربرد تقسیم 92 کیلوگرم نیتروژن در هکتار برای تولید لامپ خشک در ناحیه شستشوی بالایی کافی یافت شد.

کشاورزان در دره ریفت 200 کیلوگرم در هکتار DAP و 100 کیلوگرم در هکتار اوره و شرکت باغبانی ایالتی حدود دو برابر غلظت های فوق را با انتظار عملکرد بالا اعمال می کنند. با این حال، بهترین سطوح ترکیبی برای یک محل خاص یا نوع خاک باید برای تولید اقتصادی پیاز خشک تعیین شود